איך לבחור שטיח מתאים לבית?

שטיח מישל ירוק

כל מי שעוסק בעיצוב פנים יודע, ששטיחים הם פריטים אשר מקרינים ומשפיעים על החלל בו הם נמצאים, מבחינה פונקציונלית ועיצובית כאחד. הם מוסיפים רוך ונעימות, יוצרים בסביבתם אווירה ייחודית באמצעות צבעוניות ומרקם משתנים, מבודדים מרעש ומקור, ומסייעים לתחום אזורים בחלל החדר.
באמצעות שטיח חדש ניתן גם לרענן ולחדש אזורים שונים בבית בצורה קלה ואפקטיבית. אך איך למעשה בוחרים שטיח לבית? ומה צריך לדעת כדי לבצע את הבחירה הנכונה?
התשובות לשאלות הללו, ושלל טיפים בנושא, במאמר הבא:
איך לבחור שטיח מתאים לבית
כיוון שישנם כאמור כל כך הרבה סוגי שטיחים טבעיים בעלי צבעים, מרקמים וגדלים שונים, מומלץ להתייחס למס' נקודות שיסייעו למקד את הכיוון והבחירה

מיקום – לאיזה חלל בבית או במשרד השטיח מיועד?

לאיזה חדר להתאים את השטיח?
השטיחים המודרניים הקיימים כיום עשויים ממגוון רחב של חומרי גלם, כשלכל אחד מהחומרים מאפיינים הייחודיים לו. הגדרת החלל מסייעת למקד את הבחירה בחומר הגלם המתאים, עוד בטרם לבחירה בצבע מסוים או בדוגמא ספציפית. וכך, כאשר נבקש לשדרג את חדר השינה בשטיח מפנק ואיכותי, נוכל לבחון את הדגמים הקיימים של שטיחי הצמר למשל, בעוד אם נבקש לשלב שטיח באזור המטבח, שטיח צמר פחות יתאים. ולכן הבחירה תהיה ממוקדת יותר אל הקולקציה של השטיחים הסינתטיים אשר עמידים יותר במגע עם מים וסביבה לחה.

גודל השטיח

גודל השטיח משפיע במידה מסוימת על התפיסה של גודל החלל ולכן חשוב לבחור את הגודל המתאים והפרופורציונאלי. שטיח קטן אשר פרוש לדוגמא בחדר רחב ידיים, עלול לגרום לחדר כולו להראות קטן יותר. לכן כאשר בוחרים שטיח לסלון למשל, רצוי מאוד שחלק מן השטיח יגיע אל מתחת לרגלי הספות שבסלון או ישיק אליהן.

סגנון – מהו הסגנון העיצובי של החלל בו נרצה למקם את השטיח?

לסגנון השטיח יש חשיבות
לאחר שהמיקום ברור לנו, רצוי לחשוב על בחירת השטיח בהקשר לסגנון העיצובי של החלל. האם הריהוט הוא בסגנון מודרני או בסגנון וינטג'? האם החלל מאופיין בצבעוניות עזה או בצבעים סולידיים?
כאן תהיה אפשרות להתאים את גוון השטיח לרהיטים למשל כפריט בעל גוון משלים, או שלחילופין ישנה אפשרות ליצור דווקא קונטרסט מעניין ומשחק של גוונים. לדוגמא, כאשר הסלון כולו מאופיין בצבעים רכים, מומלץ לשלב שטיח בעל גוון ואפיונים בולטים יותר, למשל בצורות גיאומטריות, או במרקם מיוחד. ולהיפך, כאשר החלל כולו עמוס בצבעוניות ובפרטים, שטיח בעל גוון רך יסייע ליצור אווירה נינוחה ונעימה יותר.
בהמשך לכך יש לציין כי בחירה של שטיח נשענת כמובן על טעם אישי, ובחירה של סגנון השטיח היא ההזדמנות לתת דרור להעדפות האישיות.

תחזוקת השטיח

כאשר רוכשים שטיח חדש יש לזכור שבדומה לפריטי ריהוט ואביזרים אחרים בבית, גם את השטיח יש לנקות מעת לעת, בכדי לשמור על איכות סיביו ועל הנראות שלו. לכן יש להקדיש מחשבה נוספת לחומר הגלם של השטיח אותו נבחר, זאת בהתייחס לחלל בבית בו הוא עתיד להיות מונח ובהתייחס לנפשות הפועלות. כך לדוגמא, לחדר הילדים יש לבחור שטיח קל לניקוי מסיבים סינתטיים או טבעיים, והיינו הך לגבי בית בו ישנם בעלי חיים אשר משילים שיער, שגם בו רצוי לבחור בשטיח שהינו קל לתחזוקה ולניקוי.

ככלל בהקשר זה, תמיד מומלץ להתייעץ עם הגורם המקצועי ממנו רוכשים את השטיח בנוגע לאופן התחזוקה הנדרש.

טרנדים בבחירת שטיח

כמו בעולם האופנה גם בתחום השטיחים המודרניים ישנם טרנדים עולים אשר מתחלפים מדי פעם בפעם. עולם השטיחים מתפתח ללא הרף, מתווספים חומרי גלם חדשים וצורות אריגה מתקדמות. ובכל שנה מתקיימות תערוכות שונות בעולם, כדוגמת התערוכה המרכזית בשם Domotex הנערכת בהנובר שבגרמניה, אשר מציגות את מיטב העיצובים ומבשרות על הסגנונות והטרנדים החדשים. בצד זאת ישנם כמובן עיצובים קלאסיים ופופולאריים אשר ממשיכים להיות רלוונטיים לאורך שנים ארוכות.
אם כן, האם כדאי לבחור שטיח על פי הטרנד האחרון?

מעצבת הפנים נועה סביר מוסיפה בהקשר זה כי "כיום אכן ניתן למצוא שטיחים כמעט מכל סוג, סגנון וחומר- החל מסיבים טבעיים כמו במבוק, חבל, פיסות עור, בד, צמר ועוד, והאופנות בתחום אומנם מתחלפות במהירות. אך כיוון ששטיח טוב ואיכותי הוא הוצאה די משמעותית, רצוי להשתדל להימנע מטרנדים שבאים והולכים, ובעיקר חשוב להתאים את השטיח למראה ולעיצוב הבית מתוך מחשבה על צרכים פונקציונאליים וצרכים עתידיים".
כן היא מסבירה שלתפיסתה, המרכיבים שצריך לקחת בחשבון כשרוצים לרכוש שטיח חדש הינם:

  1. בחירת הגודל הנכון של שטיח מאוד חשובה וקריטית להגדרת הסלון. דווקא בנקודה זו, רוב האנשים שוגים ובוחרים שטיח שאינו גדול מספיק ועלול לשוות לחלל הסלון מראה קטן או במקרה הגרוע יותר, מראה לא יוקרתי.
  2. בחירת סגנון וצבע השטיח צריכה להתאים לעיצוב הסלון ולטעמכם האישי. אם יש לכם סלון בעל צבעוניות ניטראלית, כדאי לכם לבחור שטיח צבעוני ומיוחד שיכניס צבע ויחייה את החלל. במידה והסלון שלכם מלא בצבעוניות ובטקסטורות, אני ממליצה לבחור שטיח מונוכרומטי, ניטראלי, שלא יתחרה עם שאר הפריטים. הכל עניין שלא איזון ומינון נכון.
  3. החומר ממנו עשוי השטיח חשוב לא פחות מצבעו וסגנונו. אם אתם זוג צעיר עם ילדים קטנים, או שיש לכם חיית מחמד בבית רצוי שתבחרו שטיח סינטטי, קל לתחזוקה ולניקיון ועמיד יותר בפני שחיקה.
  4. דבר אחרון- כשאתם משפצים או מרהטים מחדש את הבית, הגדירו חלק מהתקציב עבור שטיחים מכיוון שתפקידו של השטיח לתמוך בעיצוב הסלון, להגדירו ולהעצים את אפקט ה"וואו" כשנכנסים הביתה. אחרי שהשקעתם כל כך הרבה בשיפוץ לא כדאי להתפשר על שטיח זול ולא איכות שלא ראוי לחלל שלכם אלא לפנות לחברה מקצועית המתמחה בשטיחים ומחזיקה קולקציות נרחבות.

לסיכום…

איך להתאים שטיח לחדר בבית?
שטיח חדש בבית או במשרד מרענן ומשדרג את החלל והסביבה, וכדי להיות בטוחים שבחרתם את הבחירה הנכונה עבורכם, רצוי להקדיש מעט מחשבה ולתת מקום לסגנון המועדף עליכם, וכן רצוי לקחת בחשבון מרכיבים של מיקום, גודל וחומר גלם של השטיח כך שיתאים לחלל ולבני הבית.
במידה ואתם מתלבטים בין מס' דגמים נבחרים, ישנו שירות מיוחד בשטיחי איתמר, שבו אתם מוזמנים לקבל את השטיחים לביתכם ללא שום עלות או התחייבות, ובצורה זו תוכלו לראות את השטיחים בסביבה הטבעית. דבר אשר וודאי יסייע לכם לבחור את השטיח המועדף והמתאים ביותר עבורכם.
לפרטים נוספים על השירות, השאירו פרטים ויועצי העיצוב והשירות של שטיחי איתמר יצרו עמכם קשר בהקדם.

תומר כגן, מנהל סניף דיזיין סנטר, סייע בהכנת המאמר.

Scroll to Top

בוחרים שטיח בקלות

מדריך מידות

דילוג לתוכן